måndag 7 januari 2013

Snabbmat

Vart en lång dag i skolan idag, som slutade med en ännu längre föreläsning. Så just nu är jag helt färdig blir nog att gå att lägga sig i tid ikväll. Men först skall jag hinna med att stretcha och kanske lyssna på lugnande musik, känns som jag behöver det.

Eftersom att jag är så himla trött idag blev det snabbmat á la Johanna, med andra ord linssoppa. Den är himmelskt god och de tar bara 5min att förbereda och sen låta den koka i 10min. Toppen en sån här trött dag! Receptet finner ni nedanför bilden, och bilden ser inte så smickrande och aptitlig ut men jag tycker i alla fall att soppan är super god!

Allt du behöver är;
  • 5dl vatten
  • 1 grönsaksbuljongs tärning
  • 2 morötter
  • 1 gullök
  • 1 burk krossadetomater
  • 3dl röda linser
  • 1msk tomatpuré
  • sambal olelek
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt och peppar
  • chilikrydda
Häll i vattnet i en kastrull och lägg ner grönsaksbuljongen
Skala och hacka morötterna och löken och lägg i vattnet
Häll i de krossadetomaterna i samma kastrull
Pressa ner vitlöksklyftan, 1msk tomatpuré och ca 1tsk sambal olelek
Mät upp 3dl röda linser och häll i röran, sätt på spisen och krydda med lite salt och peppar
Låt koka ca 10 min (beror på vad det står på linspaketet) passera sedan soppan med en stavmixer eller en matberedare.
Smaka sedan av soppan med ev mer sallt och peppar och chilikrydda.

J.Le

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar